Congres 2013‎ > ‎

Verslagen van bijdragen en workshops

Passie voor Zorgcongres: ‘Voor Welzijn Zorgen’
06 november 2013 te Assen

Opening door de voorzitter

Omdenk-clinic: van Ja-maar naar Ja-en; het verschil in denken in termen van
bedreigingen of kansen

Inleiding Mariëlle Cuijpers (Vilans): 'Op ontdekkingstocht...' Het Domein Mentaal Welbevinden in kaart gebracht.

Presentatie inspiratiecursiefjes

Uitleiding Gabriël Antonio (Jeugdhulp Friesland): 'Waardegedreven zorg, een wenkend perspectief'

Workshop 1: De cliënt aan het woord over volwaardig bestaan. Klik hier voor het verslag
door: Trea van der Wijk (PassievoorZorg, Sint Nicolaasga) en Fons van der Meulen (Erasmushiem, Leeuwarden)

Wat is de toegevoegde waarde van aandacht geven, welzijn bevorderen, belevingsgerichte zorg en gastvrij zijn om een volwaardig bestaan te kunnen en mogen leven als cliënt. Waarbij volwaardig bestaan staat voor ‘een leven waaraan niets ontbreekt’. Eigen Regievoering staat voor het organiseren, coördineren van het eigen leven gericht op een goed leven in eigen ogen. Dit betekent dat ieder mens zelf verantwoordelijk is voor zijn volwaardig bestaan. En dat derden (sociale netwerk en professionals) hierin ‘gevraagd’ een toegevoegde waarde kunnen leveren. Wat betekent dit voor uw rol als professional, mantelzorger, vrijwilliger? Leer kijken door een andere bril! Leer schakelen tussen het professional perspectief en cliënt perspectief. Maak ECHT het verschil in Ondersteuning Eigen Regie zodat de cliënt zijn eigen leven kan leven zoals hij het bedoeld heeft.

Workshop 2: Je wél bevinden klik hier voor het verslag
door: Wim van den Berg (De 2e helft, Leeuwarden) en Hennie Jongsma (Meriant, Heereveen)
Je wél bevinden.
Hoe ouder hoe unieker maakt de zorgvraag specifieker.
Je wél bevinden of je níet bevinden.
Tussen doe-het-zelf en zorg.

Workshop 3:
Stel je waarden centraal om de passie voor zorg te behouden!  klik hier voor het verslag
door: Fred de Raden (Zonnehof, Haren) en Bas van der Sijde (Jannes vd Sleedenhuis, Hoogeveen)

De realiteit is dat medewerkers te maken hebben met een toenemende werkdruk door meer organisatorische zaken, bureaucratisering en buitenstaanders (bijvoorbeeld verzekeraars, kwaliteitsmedewerkers, andere disciplines, enz.). Daar hebben mensen niet voor gekozen. De keuze om tegenwoordig te zorgen voor mensen vraagt om de vaardigheid prioriteiten te stellen. Hoe kun je als vakvrouw/man de waarden waar je voor staat overeind houden. Je energie steken in de cliënt die je centraal wilt stellen. Hoe vind je tijd en energie om steeds meer mensen die ook meer begeleiding nodig hebben te ondersteunen. Wanneer kun je op het einde van je werkdag zeggen: ‘Daar ben ik tevreden over!’ Denk mee over vragen als: ‘Heb ik een goed gesprek kunnen voeren?’ ‘Ben ik er echt voor een bewoner of een familielid geweest?’ en ‘Wanneer kom ik als verzorgende weer toe aan de waarden waar ik voor sta?’

Workshop 4: Vrijwilligers met passie en invloed in de organisatie Klik hier voor het verslag
door: Janneke Schieving (ZZWD, Dwingeloo) en Ilse de Bruijn (Movisie, Utrecht)

Vrijwilligers zijn in grote getale actief in de zorg en dat willen we graag zo houden. Te vaak staan ze nog aan de zijlijn en is er te weinig samenwerking met beroepskrachten. En dat terwijl de zorg beter wordt mét de inzet van vrijwilligers, maar dan moeten we ook wel goed zorgen vóór de vrijwilligers…
Kunnen we vrijwilligers zien als werknemers en daarmee als collega’s? Hoe ondersteunen wij hen en participeren zij in onze organisatie? Wat levert die participatie nou op in de onderlinge samenwerking tussen vrijwilligers en andere medewerkers? Hoor en denk mee over de inzet van zorgvrijwilligers binnen een vooroplopende zorgorganisatie en ga naar huis met concrete tips & trics.

Workshop 5: Einde Intramurale Zorg nabij. Ramp of zegen? Klik hier voor het verslag
door: Joop Belderok (Denktank60+Noord, Loppersum) en Henk de Vries (Interzorg, Assen)
Niet lang na de Tweede Wereldoorlog werden in steeds hoger tempo bejaardenoorden en verpleeghuizen uit de grond gestampt. Een droom voor veel bejaarden na een hard en zwaar leven. Gelijk aan deze bouwwoede overspoelde een professionaliseringsgolf de intramurale zorg. Daar ging ook nog eens een fusiegolf overheen.
Er zijn veel redenen aan te nemen dat de aanvankelijke droom van bewoners, familie en professionals is omgeslagen in een nachtmerrie. Hoe kan van deze ‘ramp’, het einde van de intramurale zorg, een zegen gemaakt worden?

Workshop 6: ‘Hoe houd ik Passie voor Zorg in de actualiteit?’ Klik hier voor het verslag
door: Gerard Schoep (ZZWD, Dwingelo) en Leen Diepenhorst (Stichting Passie voor Zorg, Hoogeveen)
De zo mooi genoemde ‘Hervorming van de langdurige ondersteuning en zorg’ betekent nogal wat voor de burgers, voor de professional, voor de vrijwilliger, voor organisaties.
Wat inspireerde je om in welke functie of rol dan ook in de zorg actief te worden? Waarin zat toen je passie? En hoe zie je die in de toekomst? Waar haal je nu en straks je passie voor de zorg vandaan? Heb je nog inspiratie voor de toekomst?