‘Hoe houd ik Passie voor Zorg in de actualiteit?’

Workshop 6: Hoe houd ik Passie voor Zorg in de actualiteit?


(
Gerard Schoep en Leen Diepenhorst)

Inleiding

·         Uitleg van de actuele ontwikkelingen in de VVT

-      Kabinetsbeleid

-      Veranderprocessen

·         Maatschappelijke en zorginhoudelijke ontwikkelingen

·         Organisatorische ontwikkelingen

·         Betekenis van werk

·         Visie: ‘klanttevredenheid wordt in belangrijke mate bepaald in relatie met de medewerker.”

·         Relatie met de klant heeft te maken met houding, gedrag en COMMUNICATIE!

-      Waarmee….

-      Tevreden…

-      Gewenst resultaat…

 

Vraag 1:

‘in welke mate zit de passie voor uw werk in het verrichten van (bepaalde) werkzaamheden.

En/of de contacten met collega’s.

En/of de contacten met klanten, bewoners, cliënten, e.d.

 

Waar zit de passie voor uw werk als professional?

               

                               Passie -> Professionaliteit

 

Functieniveau zou niet uit moeten maken het gaat om de empathie.

Je professie…..

Is passie gekoppeld aan functies?

 

Passie op handelingsniveau of Passie op omgangsniveau….

 

Waar ligt de Passie? = persoonlijk vlak

Het gaat om je gevoel:

-      je werk flow

-      werkplezier

-      twinkelingen in je ogen

-      voldane gevoel

 

Professional = een belofte om je werk naar eer en geweten te doen, je vind jezelf geschikt. Je zet ja als professional maximaal in om te bereiken wat de klant/bewoner van je vraagt. Je doet alles wat binnen je mogelijkheden ligt.

Je kan hierin slagen, maar moet ook openstaan voor het feit dat er zaken zijn die niet haalbaar zijn, maar je haalt het maximaal haalbare er wel uit.

 

1. “een onsje welzijn scheelt een kilo zorg”

 

Anders denken = omdenken

Zorgleefplan??? – waarom geen Leefzorgplan…(omdenken)

De vraag: welke zorg heeft u nodig?

Zou moeten zijn: Wat heeft u nodig voor een goed welzijn?

 


2.‘mijn vak verandert, ik verander mee, daarbij blijft de passie voor mijn vak onveranderd”

 

-      Verschillende meningen, het is persoonlijk, maar het gaat iedereen om het welzijn van de klant/bewoner.

-      Je zal moeten bijstellen en mee moeten anders kunnen we ons voorstellen dat je passie minder groot wordt.

                                                              

3. In welke mate herkent u zich in het onderstaande profiel:

“Ik ben een breed inzetbare zorg/welzijn medewerker, die zelfbewust, zelfstandig, vakbekwaam, kwaliteitsbewust, klantvriendelijk, waar nodig zakelijk, collegiaal, opbouwen kritisch, leergiering, innovatief en trots op mijn vak is.”

 

Conclusies:
- Het is lastig om dit van jezelf te zeggen, maar de conclusie is wel dat je hiervoor meer mensen nodig bent, je doet het samen met je collega’s, maar je moet ook de kans krijgen om dit te doen.

- Wees trots op wat je doet en maak gebruik van elkaars kwaliteiten.

- Verschillende antwoorden die persoonlijk van aard zijn.

 

(notulist: Heidy Haandrikman)