Hoe krijg je leiding en personeel weer passievol? - vroeger, een paar jaar geleden was er meer passie - niet samengewerkt - elkaar niet aanspreken - men werkt alleen voor geld - minder samenhorigheidsgevoel -sowieso verandering van mensen, minder bereid - “er moet meer tijd voor zijn” * alle medewerkers ooit gestart met passie, nu veel éénrichtingsverkeer ? waarom lukt het de ene organisatie wel en de andere niet? -- directie maakt het verschil -- uitdaging: directeuren stook jullie ‘directeurenkampvuur’ op * zachte kant van het werk is ook werk * ga het gesprek met elkaar aan over ‘de goede zorg’, het gezamenlijke doel * geef ruimte en neem ruimte * laat de oplossingen, veranderingen, verbeteringen uit en van de medewerkers komen * zorg ervoor dat je kennis hebt van feedback geven * ben bewust van je/jullie/team kracht voor verandering Hoe meer passie in je werk? WENSEN + VERLANGENS: - middenkader moet ook geloven in andere (regel)mogelijkheden. Doel = (vak)ontwikkeling. Dààr moet het overgaan! - Meer spreken over informele zaken ipv formele oplossingen - Managers ondersteunend naar medewerkers zijn, voorwaarden - “klachten”omzetten in wensen en verlangens. Waarden - Gehoord, gezien, gekend worden, serieus genomen worden - Voorbeeldfunctie management, voor elkaar - Respect - Doelgericht - Balans - Gelijkwaardigheid Persoonlijke praktijkactie - in gesprek gaan met elkaar en tijd daarvoor plannen over: tijd voor de zorg tijd voor de zorg - Stil staan bij wat je allemaal doet. Bewustwording van kleine dingen bv lach op je gezicht, “Elke dag een goede daad nastreven” - Bewustwording: “jij maakt het verschil”! |
kampvuurtjes >