Ont-moeten en Ja-gevoel

NNCZ-Nieuwsbrief

mei 2014

Passie voor Zorg-column: Het Ja-gevoel

Tijdens de Dag van de Zorg heb ik in locatie Jannes-Eisenhowerstraat samen met mijn stagiair het ‘Ja-gevoel’ gepromoot. Het Ja-gevoel gaat uit van een positieve houding en dat je in principe elke vraag van een bewoner met een ‘Ja’ beantwoordt. Dat klinkt heel simpel. Echter, als we ons oor te luisteren leggen in de zorg, dan horen we heel vaak een ‘ja maar…’.
Bijvoorbeeld: ‘Ja, maar daar heb ik geen tijd voor.’ ‘Ja, maar ik doe normaal alleen late diensten.’ ‘Ja, maar dat weet ik niet.’ ‘Ja maar de tomtom zei linksaf.’
In een verpleeghuis in Rotterdam bedachten ze de Ja-cultuur. In de Ja-cultuur gaat het om een positieve basishouding waarmee cliënten, mantelzorgers, familie, medewerkers en vrijwilligers elkaar en de buitenwereld tegemoet treden. Door het bewust aanleren van ja-zeggen wordt de organisatie menselijker, creatiever en flexibeler gemaakt.

Hoe werkt het? Je mag in eerste instantie geen ‘nee’ zeggen, zeg dus ‘ja’ en probeer het creatief op te lossen. Sommige wensen en ideeën blijken dan direct gerealiseerd te kunnen worden. Voor andere volgt een dialoog en onderhandelingen over mogelijkheden en onmogelijkheden, wensen en second-best-wensen, oplossingen en alternatieve oplossingen. Tijdens onze ont-moet-clinic op De Dag van de Zorg hebben we geoefend: op alles ja zeggen, zelfs op de meest gekke vragen. Soms was het dikke onzin, maar het bracht wel een positieve sfeer en – niet onbelangrijk – er werd veel gelachen. Soms moet je eerst ja zeggen om het ja-gevoel te krijgen. En met het ja-gevoel blijkt er vaak meer mogelijk te zijn!

Bron: Gelukbevorderende ouderenzorg bij Humanitas-Rotterdam, www.omdenken.nl  en De Ont-Moet-mannen.

Passie delen? Bas.vandersijde@jannes.nl

‘Zeg maar ja tegen het leven…
anders zegt er het leven nog nee.’

Frater Venantius (Wim Sonneveld)

Een pessimist ziet een probleem in elke kans.
Een optimist ziet een kans in elk probleem.

Winston Churchil